eyref

Direktlänk till inlägg 10 mars 2013

Helgen

Av emilia berglund - 10 mars 2013 16:39

Hej världen, saknat mig?


Det var ett par dagar sen jag uppdaterade bloggen, tiden har inte funnits till. Men sedan sist har jag dömt två stycken matcher. En som AD1'a och en som huvuddomare. Första matchen var i Åtvidaberg. Det var en tävlingsmatch i PA ligacupen. En turnering innan säsongen börjar. Huvuddomare var Rickard Karlsson och ad var jag och Hanna karlsson, min coach. Redan innan matchen kommer ett par spelare för bortalaget, eller bortalagets förening åtminstånde, det äldre laget hade precis spelat match innan vår match. Killarna kollar på oss tjejer, skrattar till lite och säger: Amen kolla, det är tjejer ska döma idag....

Nä nu jävlar sa vi och gjorde en mycket bra match med tanken i bakhhuvet att nu ska vi allt visa dom, och det gjorde vi! Jag tycker att hela teamet gjorde bra ifrån sig och jag är mycket imponerad över Rickards bedömingar. Det blev nämligen ett par gula, en målchansutvisning och en lindrig som var klockrena allihopa. Mycket bra jobb, teammates.


Idag dömde jag som huvuddomare på nya parken i Norrköping. Det var ett lag från Juniorallsvenskan och ett lag från div 5. Den högst rankade matchen jag hittils dömt som huvuddomare. Gissa om jag var nervös? Men det släppte när jag väl stod på planen. Första halvlek gick okej, inget att hänga i julgranen precis, men en helt okej insats från min sida. Jag var lite irriterad på mig själv dock. Andra halvlek var jag bättre. Mycket bättre än i första (tycker jag.) och lyckades med flera saker som jag under förra säsongen jobbat hårt med. Jag gav ett rött kort och ett par gula med. En sak jag funderade lite över i halvlek och efter matchen var nämligen den inställningen som spelarna i det ena laget gick in med. Nämligen att vi eller jag på något sätt inte skulle klara av matchen möjligt pga att jag är tjej och att jag är väldigt ung. Detta gjorde mig i början lite nervös, en spelare sa till mig att "det är seniorfotboll för i helvete." Vilket bara visar på vilken inställning de gick in med. Bara för att jag är tjej betyder inte det att jag bara kan döma damer och inte seniorer. Damfotboll och seniorfotboll är lite annorlunda, men reglerna är detsamma och domarrollen med för den delen. Jag visade dock att jag klarade av matchen på en bra nivå trots dessa uttalanden. Sådana uttlanden gör mig pepp på att visa att JAG KAN! Så att efter första halvlek sa jag till mig själv att visa vem fan det är som bestämmer. Efter matchen fick jag och hela teamet bra beröm av både spelare och ledare. En spelare sa till och med "bästa domaren" till mig. Så ja, jag är nöjd och glad. Mycket.


En bra sak med att döma en sån här match är just att det är en utmaning och det visar mig vad jag behöver jobba lite extra på.


Det jag behöver jobba mest med inför och under säsongen är:

* Kolla tidigare på mina assisterande. (inte jättevan vid ad's)

* Tydligare diagonal (löpvägar)

* Visa tidigt vem det är som bestämmer, upp med kortet direkt om någon försöker trycka ner mig i första delen av matchen. Inte mesa omkring.


Det jag gjorde bra idag var:

* Bra kontakt med spelarna, speciellt i andra halvlek. Det blev lite skämt, skratt och en mycket bättre stämning än i första.

* Bra signaler

* Tydlig och bestämd största delen av matchen

* Modig


 
 
L8

L8

10 mars 2013 17:23

Bra analys av dagens match! Fint att kunna se + och -!
Talang är tack och lov könsbefriat-vem som helst kan ha det, men alla förstår inte det.
Fortsätt låta det peppa dig istället för att trycka ner...

http://hagbylotta.bloggplatsen.se

emilia berglund

10 mars 2013 21:37

Tack så mycket! :)
Ja så är det verkligen!

 
Ingen bild

Aldinho

10 mars 2013 19:42

Fortsätt så emmi! =)

 
Tomas

Tomas

10 mars 2013 21:31

Kul att det gick bra för dig både igår och idag! Att vara självkritisk och kunna höja sig själv när man kommer "snett" eller svårt in i matcherna är en talang och en förmåga som är grymt viktig som domare, fortsätt att utveckla den förmågan, det är i slutet av matcherna när spelarna börjar bli trötta som det är viktigt att vi domare har vårt fokus kvar, utan att ha tummat på det i början av matcherna.

Dessutom imponerande att du bara blir mer taggad och inte trycks ner av sådana kommentarer som du fick idag!

http://edstrand.bloggplatsen.se

emilia berglund

10 mars 2013 21:39

Tack så mycket Edstrand! Härlig kommentar. Du har rätt, vi måste klara av att hålla fullt fokus i 90+ minuter :)Det är en utmaning, men som sagt, det kan vara avgörande!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av emilia berglund - 7 juli 2013 00:56

Jag kan inte sova. Great. Imorgon drar jag ju... behöver min sömn. Får se om Håkan Hellström kan rädda mig. Hans texter, to die for! Håret är ju än så länge rött. Får se hur det ser ut efter ett ex antal duschningar de närmsta veckorna.... God...

Av emilia berglund - 6 juli 2013 10:35

Godmorgon kompisar! Jag sitter i köket med ett stort glas vatten. Jag ska ta bilen mot Linköping och springa löptesttider med bland annat min coach. Det är varmt ute idag så det krävs MYCKET vatten. Annars ramlar jag ihop, kan mycket väl hända ä...

Av emilia berglund - 4 juli 2013 22:59

Wow. Nu snackar vi bloggtorka/uppehåll. Jag ber om ursäkt men livet rullar på och saker och ting läggs åt sidan. Inte dömningen så klart, men bloggen sorgligt nog. Men nu är jag tillbaka starkare än någonsin, förhoppningsvis! Ganska lägligt också då ...

Av emilia berglund - 25 april 2013 22:40


Men heeeeeeeeeej Jag har ju glömt att skriva om premiärmatchen för årets säsong. För min del fick det bli en AD match i div 4, ända borta i Mjölby en fredagskväll. Jättepepp? Ja för min del finns det inget bättre sätt att spendera en fredagskväll p...

Av emilia berglund - 11 april 2013 18:07

Hej buddies Jag sitter på bussen påväg hem till Norrköping efter att ha dömt match som Ad. Det var LFC-U17 ÅFF. Alltså ett allsvenskt damlag med spelare som Charlotte Rohlin, Fischer m.m. Landslagsstjärnor! Freddy är sjuk såbjag fick hoppa in istäl...

Presentation


Hur är det att vara 20 år gammal, tjej och fotbollsdomare med stora drömmar?

Det är precis det bloggen kommer handla om.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards