eyref

Direktlänk till inlägg 5 mars 2013

men hej på er

Av emilia berglund - 5 mars 2013 22:39

Hej!

Jag heter Emilia och jag har lagt min privata blogg, som handlar om allting som har med mig att göra på is för ett tag. Jag har nu startat upp den här bloggen som kommer handla om mitt största intresse. Att döma fotboll. Jag har döpt bloggen till Eyref, alltså i den riktiga världen skulle jag skriva det såhär "Ey, Ref!" Det är ett utryck som förekom ofta på Gothia Cup som jag dömde i somras. Spelarna som pratade engelska sa på det sättet. "Ey, Ref, whats your name?" "Ey, Ref, how old are you?" Allt möjligt, ni förstår vad jag menar. Det är därför min blogg heter som den gör. Gothia är förövrigt det roligaste jag varit med om, bättre än studenten. Är det ens möjligt? Ja! 


Men tillbaka till mig själv, hehe. Jag heter som sagt Emilia Berglund. Men jag kallas för Emmi. Jag fyller 20 år på torsdag, alltså om två dagar. Jag bor i Norrköping och jag kommer ifrån Åtvidaberg där också min familj bor. Jag har alltid varit en fotbollstjej. På gymnasiet gick jag fotboll/samhäll och jag har spelat i Åtvidabergs FF's damlag. När jag var lite yngre gick jag en domarutbildning för att döma 5manna och 7manna fotboll. Jag gjorde det för pengarnas skull och jag var dödsnervös varje gång jag kom på att jag skulle döma match. Skakade som fan i omklädningsrummet. Jag var inte jättepepp på domaryrket. Jag bestämde mig för att sluta. Men så dömde jag en match med småpojkar och en kille utbrister "Men domaren är ju tjej, hon ska inte döma." Nä nu jävlar tänkte jag. Nu ska jag bevisa motsatsen! Tjejer kan. Min pappa var också väldigt stöttande, han anmälde mig till en domarutbildning, steg 1 i Linköping. Jag var fortfarande lite osäker på om det var min grej, jag mena, lilla jag,  18 år, bestämma på planen, jag som inte ens kan ringa till tandläkaren och boka tid. Men sen övertala pappa mig och jag åkte dit. Väl där bestämde jag mig för att detta är precis det jag ska hålla på med. Jag fullkomligt älskade tanken av att få döma fotboll. En instruktör, Micke, frågade alla nya domare som utbildade sig varför dom var där, jag svarade "det behövs bra domare och fler tjejer"!


Säsongen gick förbi snabbt, detta var våren 2011, jag dömde pojkar 16, 14, 15 och samma åldersklasser för tjejer. Jag blev godkänt distriktdomare på hösten och fick döma min första match som assisterande domare, herrar div fem och jag höll ärligt på att kissa på mig innan matchen. Men med ett stort stöd av de andra domarna klarade jag av det. 


Vintern gick förbi, träningsmatcherna började, min första fortutbildning gick jag 2012 tillsammans med massa andra domare. Motiverad till max inför säsongen. Klarade löptestet och regelprovet. Jag började döma damer div 3, och var assiterande i herrar div 4. Gick AD2 utbildning på sommaren och klarade provmatcherna. Jag åkte till Gothia cup i juli, fick tillsammans med 3 andra jätteduktiga tjejer döma final, som assisterande domare, på gamla Ullevi, i teve. Det ni...


Nu taggar jag om för en ny säsong i NFDK som kommer innehålla allt möjligt. Jag ska gå Dam steg 2 i halmstad i sommar för att få döma damer div 2 bland annat. 


Det var lite kort om vad jag dömt/dömer. Den här bloggen kommer helt enkelt att handla om allt möjligt som har med dömande/domare att göra. Jag kommer skriva om hur det är att vara ung och tjej som fotbollsdomare.


Jag är taggad, är ni?

 

 
 
Tomas Edstrand

Tomas Edstrand

6 mars 2013 08:40

Vad himla kul, det här ska jag följa med stort intresse! :)

http://Edstrand.bloggplatsen.se

emilia berglund

6 mars 2013 16:21

Vad roligt att höra! :)
Läser din blogg med :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av emilia berglund - 7 juli 2013 00:56

Jag kan inte sova. Great. Imorgon drar jag ju... behöver min sömn. Får se om Håkan Hellström kan rädda mig. Hans texter, to die for! Håret är ju än så länge rött. Får se hur det ser ut efter ett ex antal duschningar de närmsta veckorna.... God...

Av emilia berglund - 6 juli 2013 10:35

Godmorgon kompisar! Jag sitter i köket med ett stort glas vatten. Jag ska ta bilen mot Linköping och springa löptesttider med bland annat min coach. Det är varmt ute idag så det krävs MYCKET vatten. Annars ramlar jag ihop, kan mycket väl hända ä...

Av emilia berglund - 4 juli 2013 22:59

Wow. Nu snackar vi bloggtorka/uppehåll. Jag ber om ursäkt men livet rullar på och saker och ting läggs åt sidan. Inte dömningen så klart, men bloggen sorgligt nog. Men nu är jag tillbaka starkare än någonsin, förhoppningsvis! Ganska lägligt också då ...

Av emilia berglund - 25 april 2013 22:40


Men heeeeeeeeeej Jag har ju glömt att skriva om premiärmatchen för årets säsong. För min del fick det bli en AD match i div 4, ända borta i Mjölby en fredagskväll. Jättepepp? Ja för min del finns det inget bättre sätt att spendera en fredagskväll p...

Av emilia berglund - 11 april 2013 18:07

Hej buddies Jag sitter på bussen påväg hem till Norrköping efter att ha dömt match som Ad. Det var LFC-U17 ÅFF. Alltså ett allsvenskt damlag med spelare som Charlotte Rohlin, Fischer m.m. Landslagsstjärnor! Freddy är sjuk såbjag fick hoppa in istäl...

Presentation


Hur är det att vara 20 år gammal, tjej och fotbollsdomare med stora drömmar?

Det är precis det bloggen kommer handla om.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards