eyref

Alla inlägg under mars 2013

Av emilia berglund - 25 mars 2013 00:40

Just ja. Jag dömde lite matcher i fredags. Årets omgång av Kopparcupen. P14 i minusgrader. Förra året vi dömde var det solsken. Men iår kom vi ner till cirka 20 minus. Då ni, då var man som domare inte särskilt katig! Eller som spelare heller för den delen. Jag trodde flera gånger att jag skulle dö. På planen. Framför killarna. Men jag överlevde trots allt.

Men kanske ett referat? Jag dömde första matchen som HD. Allt gick precis som det skulle. Felfritt om man får vara så självsäker. Vi dömde i team, jag var nöjd med hela teamets insats. Ögonkontakten fanns där. MVG. Sen blev det så fruktansvärt kallt så att resten av matcherna var mer en fråga om överlevnad! Mer än så finns fet inte att säga. Jag tyckte det var kul att döma lite lägre åldrar igen. Glädjen är så tydlig hos ungdomarna när de spelar! Lite annorlunda spelsätt också än hos seniorer.

That's it. Nu hoppas jag på lite mer träningmatcher. Kan inte sitta still!

Av emilia berglund - 17 mars 2013 18:50

Hej!

Igår dömde jag match på nya parken i kylan. Det var IFK Norrköping- Mariebo IK. Två stycken damer div 1 lag. Jag var HD och jag dömde tillsammans med Tony och Mikael. Det kändes riktigt bra i teamet, tyckte jag. Men som jag skrev, det var kallt ute igår kväll vilket betydde underställ och vantar. 


IFK tog tag i matchen ganska snabbt och de levererade mål efter mål efter mål. Jag hade alltså inte jättemycket att göra mer än att blåsa för mål och liknande. Men hade ett gult kort i första halvlek, för snack. Ett onödigt sådant. Snackkort är det värsta som finns tycker jag. En spelare i IFK kunde inte acceptera ett par domslut jag tog under första halvleken, jag sade åt henne att "nu räcker det, jag vill inte höra ett ord till." Men jag vet inte varför men det gick väl in genom ena örat och ut genom andra då hon fortsatte mala på om en situation som enligt mig och mina kollegor inte alls var en frispark. Jag tog upp kortet, sa till på skarpen och så fortsatte spelet med inspark. Spelaren sa sedan inte mycket mer, lite tjat var det i slutet av första men jag stod på mig och i andra halvlek sa hon inte ett ord till mig. Det är ett bra tecken, eller hur? Annars så kan jag tycka att matchen var rolig att döma, mycket bra spel från de båda lagen, IFK hade dock lite mer rullning på bollen, lite mer spelförståelse och lite mer tempo i anfallen. 


Domarinsats plus & utvecklingsområden


+

 

* Bra kontakt teamet emellan. Mycket ögonkontakt, tummen upp och pepp oss emellan.

* Jag var domarsmart i mina löpningar. Orkade hela matchen på ett bra sätt. Kände aldrig riktigt att "gud vad jobbigt det här är", som faktiskt kan hända vissa matcher. Igår flöt det på bra.

* Bra kontakt med spelare och tränare innan match, mycket skratt och men samtidigt väldigt proffisionellt. 

* Jämn nivå med frisparkarna. Opartisk. 

* Bra signaler.


Utvecklingsområden

 

* Jag måste lära mig hur man håller en bra genomgång innan matcherna till mina ad's. Detta löste vi dock ganska bra tillsammans.

* Svårt med diagonalen vissa perioder. Diagonalen är ett visst löpningsmönster man som domare ska använda sig av  för att orka 90 minuter, kunna se situationerna och förhålla sig till de assisterande domarna. Ibland var det svårt att utgå från diagonalen, ibland inte. 

* Jag skulle kunnat använt mig av fler spurter. 

* Visade åt fel håll en vid en frispark. Detta löste jag dock med ett litet skratt och "oj, förlåt mig, det är självklart vit frispark." Sånt kan ju faktiskt hända då och då, ingen fara men som domare vill jag att varje situation ska vara felfri så det var lite småjobbigt att behöva be om ursäkt och sådär. Men som sagt, sånt händer. Man är ju ingen supermänniska, även fast man vill önska det.

 

Slutsummering av matchen blir att jag är extremt nöjd över hur jag klarade av matchen. Jag känner verkligen att jag kommer klara av damer div 2 i höst. Jag kände trots att detta var en träningsmatch att jag lika gärna skulle kunna klara av  damer div 1, i höst, eller i vår. Det känns helt enkelt mycket bra och jag är stolt över min insats. Det finns utvecklingsområden som jag behöver utveckla, men allt som allt var det en bra match!

 

Bild tagen från IFK's hemsida.   

Av emilia berglund - 16 mars 2013 13:46

Hej alla glada!

Idag ska jag göra något mycket roligt. Jag ska döma en träningsmatch ellan två stycken dam div 1 lag! En väldigt bra match och de gör mig så himla glad och otroligt peppad. Ikväll ska jag så bra som jag bara kan vara. Jag ska döma bättre än någonsin. Referat kommer imorgon! NU KÖR VI

Av emilia berglund - 10 mars 2013 16:39

Hej världen, saknat mig?


Det var ett par dagar sen jag uppdaterade bloggen, tiden har inte funnits till. Men sedan sist har jag dömt två stycken matcher. En som AD1'a och en som huvuddomare. Första matchen var i Åtvidaberg. Det var en tävlingsmatch i PA ligacupen. En turnering innan säsongen börjar. Huvuddomare var Rickard Karlsson och ad var jag och Hanna karlsson, min coach. Redan innan matchen kommer ett par spelare för bortalaget, eller bortalagets förening åtminstånde, det äldre laget hade precis spelat match innan vår match. Killarna kollar på oss tjejer, skrattar till lite och säger: Amen kolla, det är tjejer ska döma idag....

Nä nu jävlar sa vi och gjorde en mycket bra match med tanken i bakhhuvet att nu ska vi allt visa dom, och det gjorde vi! Jag tycker att hela teamet gjorde bra ifrån sig och jag är mycket imponerad över Rickards bedömingar. Det blev nämligen ett par gula, en målchansutvisning och en lindrig som var klockrena allihopa. Mycket bra jobb, teammates.


Idag dömde jag som huvuddomare på nya parken i Norrköping. Det var ett lag från Juniorallsvenskan och ett lag från div 5. Den högst rankade matchen jag hittils dömt som huvuddomare. Gissa om jag var nervös? Men det släppte när jag väl stod på planen. Första halvlek gick okej, inget att hänga i julgranen precis, men en helt okej insats från min sida. Jag var lite irriterad på mig själv dock. Andra halvlek var jag bättre. Mycket bättre än i första (tycker jag.) och lyckades med flera saker som jag under förra säsongen jobbat hårt med. Jag gav ett rött kort och ett par gula med. En sak jag funderade lite över i halvlek och efter matchen var nämligen den inställningen som spelarna i det ena laget gick in med. Nämligen att vi eller jag på något sätt inte skulle klara av matchen möjligt pga att jag är tjej och att jag är väldigt ung. Detta gjorde mig i början lite nervös, en spelare sa till mig att "det är seniorfotboll för i helvete." Vilket bara visar på vilken inställning de gick in med. Bara för att jag är tjej betyder inte det att jag bara kan döma damer och inte seniorer. Damfotboll och seniorfotboll är lite annorlunda, men reglerna är detsamma och domarrollen med för den delen. Jag visade dock att jag klarade av matchen på en bra nivå trots dessa uttalanden. Sådana uttlanden gör mig pepp på att visa att JAG KAN! Så att efter första halvlek sa jag till mig själv att visa vem fan det är som bestämmer. Efter matchen fick jag och hela teamet bra beröm av både spelare och ledare. En spelare sa till och med "bästa domaren" till mig. Så ja, jag är nöjd och glad. Mycket.


En bra sak med att döma en sån här match är just att det är en utmaning och det visar mig vad jag behöver jobba lite extra på.


Det jag behöver jobba mest med inför och under säsongen är:

* Kolla tidigare på mina assisterande. (inte jättevan vid ad's)

* Tydligare diagonal (löpvägar)

* Visa tidigt vem det är som bestämmer, upp med kortet direkt om någon försöker trycka ner mig i första delen av matchen. Inte mesa omkring.


Det jag gjorde bra idag var:

* Bra kontakt med spelarna, speciellt i andra halvlek. Det blev lite skämt, skratt och en mycket bättre stämning än i första.

* Bra signaler

* Tydlig och bestämd största delen av matchen

* Modig


Av emilia berglund - 8 mars 2013 15:50

Domarplaner för helgen:


*Löptest ikväll (oh fy)

*tävlingsmatch lördag i Åtvidaberg

*träningsmatch söndag i Norrköping


Kommer ett inlägg om vardera dag.

Av emilia berglund - 6 mars 2013 23:43

Det här är en utav mina förebilder när det gäller damfotbollsdomare. Bibiana Steinhaus. Hon dömde dam VM finalen år 2011 mellan Japan och USA. Tänk er känslan av att få gå ut och döma en sån match. Det är min allra största dröm.


 

Av emilia berglund - 6 mars 2013 16:22

Hej!

Jag vill börja med att tacka och bocka för alla fina kommentarer och respons jag fått på bloggens uppstart. Jag hoppas verkligen att den kommer bli så intressant som jag vill att den ska bli. Så tack för stödet mates!


Det verkar som att jag ska döma match i helgen. Smedby mot Saltängen, herrar/juniorer, som huvuddomare på nya parken. Men jag ska ju hem och fira min födelsedag med släkt i helgen vilket gör det hela lite komplicerat. Jag måste alltså lista ut ett smidigt sätt att ta mig till Norrköping på lördagkvällen i relativt god tid eftersom att matchen är på morgonen på söndagen. 


Men eftersom att jag är en superwoman löser jag det enkelt. Det ska bli kul att döma. Skönt att komma igång med matcherna inför säsongen. Jag som har väntat och längtat! Jag hoppas att jag klarar av matchen fint. För mig är det en stor match, en utmaning. Efter matchen kommer jag att skriva en liten genomgång av matchen, hur jag själv skötte mig och vad jag tyckte om domarteamets gemensamma insats. Det blir alltså ett litet roligare och mer intressant inlägg då.


Jag tänkte också skriva att jag fick mejl förut angående de nya dresserna som vi har beställt. De blir sena. Jag som har suttit här hemma och bara vääääääääntat på att få pröva dom, hänga upp dom på väggen och sova i dom. Jag älskar de dresserna vi har nu, speciellt den blåa tröjan. Ja tycker den är jättefin. De nya kläderna är också fina. Jag tycker bara att det är väldigt synd att de kostar så mycket. Visserligen får vi domare ihop de pengarna rätt snabbt under säsongen. Men det betyder ju inte att pengarna finns där till en början när kläderna behövs. Men eftersom att jag har en väldigt fin och stöttande familj fick jag låna pengarna och jag kommer betala tillbaka så fort jag kommer igång med matcherna. För er som inte vet hur mycket kläderna kostar så kostar en tröja mellan 400-500 kronor. Jag har beställt tre stycken tröjor det här året, den svarta som är domarens grundfärg, den blå och den gula tröjan. Det blir mycket pengar, men för mig är det en investering och jag älskar domarkläderna, behandlar dom som mina bästa kompisar, så det är värt varenda krona! Vad tycker ni om kostnaden och vad tycker ni o den nya kollektionen?


Nu ska jag återgå till att njuta av att vara tonåring för sista gången i mitt liv. Imorgon fyller jag nämligen 20 år. Galet

 

Det här är de nya kläderna inför säsongen. Jag gillar de lila de detaljerna på tröjorna, men hade föredragit rosa haha!



Av emilia berglund - 5 mars 2013 22:39

Hej!

Jag heter Emilia och jag har lagt min privata blogg, som handlar om allting som har med mig att göra på is för ett tag. Jag har nu startat upp den här bloggen som kommer handla om mitt största intresse. Att döma fotboll. Jag har döpt bloggen till Eyref, alltså i den riktiga världen skulle jag skriva det såhär "Ey, Ref!" Det är ett utryck som förekom ofta på Gothia Cup som jag dömde i somras. Spelarna som pratade engelska sa på det sättet. "Ey, Ref, whats your name?" "Ey, Ref, how old are you?" Allt möjligt, ni förstår vad jag menar. Det är därför min blogg heter som den gör. Gothia är förövrigt det roligaste jag varit med om, bättre än studenten. Är det ens möjligt? Ja! 


Men tillbaka till mig själv, hehe. Jag heter som sagt Emilia Berglund. Men jag kallas för Emmi. Jag fyller 20 år på torsdag, alltså om två dagar. Jag bor i Norrköping och jag kommer ifrån Åtvidaberg där också min familj bor. Jag har alltid varit en fotbollstjej. På gymnasiet gick jag fotboll/samhäll och jag har spelat i Åtvidabergs FF's damlag. När jag var lite yngre gick jag en domarutbildning för att döma 5manna och 7manna fotboll. Jag gjorde det för pengarnas skull och jag var dödsnervös varje gång jag kom på att jag skulle döma match. Skakade som fan i omklädningsrummet. Jag var inte jättepepp på domaryrket. Jag bestämde mig för att sluta. Men så dömde jag en match med småpojkar och en kille utbrister "Men domaren är ju tjej, hon ska inte döma." Nä nu jävlar tänkte jag. Nu ska jag bevisa motsatsen! Tjejer kan. Min pappa var också väldigt stöttande, han anmälde mig till en domarutbildning, steg 1 i Linköping. Jag var fortfarande lite osäker på om det var min grej, jag mena, lilla jag,  18 år, bestämma på planen, jag som inte ens kan ringa till tandläkaren och boka tid. Men sen övertala pappa mig och jag åkte dit. Väl där bestämde jag mig för att detta är precis det jag ska hålla på med. Jag fullkomligt älskade tanken av att få döma fotboll. En instruktör, Micke, frågade alla nya domare som utbildade sig varför dom var där, jag svarade "det behövs bra domare och fler tjejer"!


Säsongen gick förbi snabbt, detta var våren 2011, jag dömde pojkar 16, 14, 15 och samma åldersklasser för tjejer. Jag blev godkänt distriktdomare på hösten och fick döma min första match som assisterande domare, herrar div fem och jag höll ärligt på att kissa på mig innan matchen. Men med ett stort stöd av de andra domarna klarade jag av det. 


Vintern gick förbi, träningsmatcherna började, min första fortutbildning gick jag 2012 tillsammans med massa andra domare. Motiverad till max inför säsongen. Klarade löptestet och regelprovet. Jag började döma damer div 3, och var assiterande i herrar div 4. Gick AD2 utbildning på sommaren och klarade provmatcherna. Jag åkte till Gothia cup i juli, fick tillsammans med 3 andra jätteduktiga tjejer döma final, som assisterande domare, på gamla Ullevi, i teve. Det ni...


Nu taggar jag om för en ny säsong i NFDK som kommer innehålla allt möjligt. Jag ska gå Dam steg 2 i halmstad i sommar för att få döma damer div 2 bland annat. 


Det var lite kort om vad jag dömt/dömer. Den här bloggen kommer helt enkelt att handla om allt möjligt som har med dömande/domare att göra. Jag kommer skriva om hur det är att vara ung och tjej som fotbollsdomare.


Jag är taggad, är ni?

 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hur är det att vara 20 år gammal, tjej och fotbollsdomare med stora drömmar?

Det är precis det bloggen kommer handla om.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards